torstai 3. syyskuuta 2015

Me voimme auttaa



Aina välillä unohdan, että tämä blogi on muutakin kuin oma virtuaalinen, pumpulinpehmeä ja hieman höpsö päiväkirjani. Se on myös paikka, jossa voin ilmaista mielipiteeni, tuoda ääntäni kuuluviin.

Meillä kaikilla lienee elämässämme ihmisiä, joiden puolesta tekisimme ihan mitä tahansa. Ja kun sanon ihan mitä tahansa, tarkoitan sitä. Ihan mitä tahansa. Nuo ihmiset voivat olla perheenjäseniä, ystäviä, lemmikkejä, puolisoita.

Minun elämässäni yksi noista ihmisistä on rakas pikkusiskoni, joka parin tunnin päästä saapuu luokseni yökylään. Pikkusiskoni, jonka hyvinvointi on minulle loputtoman tärkeää.

Kun kirjoitan tätä, istun omassa kodissani, lämpimässä. Turvassa. On maailman käsittämättömin asia, että puhtaan sattuman oikusta olen syntynyt rauhalliseen ja hyvinvoivaan pohjoisen maahan. En ole tehnyt mitään ansaitakseni onnekasta, etuoikeutettua elämääni.

Aivan kuten eivät ne miljoonat pakolaisetkaan ole tehneet mitään ansaitakseen nähdä, kuinka heidän kotinsa, elämänsä ja pahimmillaan perheensä revitään hajalle ja tuhotaan.

Kun ajattelen noita pakolaisia, ajattelen jatkuvasti, että jos tähdet olisivat olleet epäonnisempia, siellä voisin olla minä. Siellä voisi olla minun perheeni. Minun pikkusiskoni. Ajatus siitä, että pikkusiskoni joutuisi kärsimään, enkä minä voisi tehdä mitään, kuristaa sydäntäni ja nostaa palan kurkkuun. Aivan kuten myös ajatus siitä, että jossain kaukana monet ihmiset ovat juurikin mainitsemassani kamalassa tilanteessa. Tietäen, että rakkaat ihmiset kärsivät hätää, mutta ollen olosuhteiden pakosta kyvyttömiä tekemään asialle mitään.

Minä en ole siellä, kukaan meistä ei ole siellä. Siksi minun tehtäväni, meidän tehtävämme, ei, meidän etuoikeutemme ja velvollisuutemme on auttaa.

Jos pohdit, lahjoitatko tarpeeksi tai mielessäsi käy ajatus "ei tästä kympistä mitään hyötyä ole", muista, että monista pienistä puroista syntyy suuri virta. Eurokin on enemmän kuin ei mitään.

https://www.kirkonulkomaanapu.fi/lahjoita/euroopan-pakolaiskriisi/
https://www.punainenristi.fi/lahjoita/syyrian-konflikti
https://www.unicef.fi/tue-tyotamme/tee-kertalahjoitus/

https://www.punainenristi.fi/uutiset/20150828/3-tapaa-auttaa-turvapaikanhakijoita

xx,

Anna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti