perjantai 14. lokakuuta 2016

Ihan(an) tavallisia päiviä


Havahduin tällä viikolla siihen, miten arkiseksi elämä on täällä muuttunut. Ja nimenomaan hyvällä tavalla. Mä rakastin arkeani Helsingissä ja vihdoin mun ajoittain sekava vaihtarielämäni täällä Uppsalassa on muuttumassa arkiseksi. I-HA-NAA.

Ihan kuten Helsingissäkin, mulla on luentoja aika vähän, yleensä kahtena päivänä viikossa. Niinpä esimerkiksi maanantait ovat mulle aika rauhallisia päiviä. Tässä ekassa periodissa olen yleensä herännyt melko aikaisin, koska meillä on erään kurssin viikkotehtävien deadline aina maanantai-aamuisin. Niinpä lauantait ja sunnuntait kuluvat ainakin osittain noiden romaani-analyysien parissa. Herään maanantai-aamuisin kahdeksalta, oikoluen ruotsinkielisen tekstini ja lähetän opettajallemme. Sen jälkeen menen yleensä takaisin nukkumaan.

Tän viikon maanantaina palautin moderni romaani -kurssin viimeisen tehtävän, joten nyt pitäisi tsempata vielä saksan tentin ja toisen aineopintokurssin tenttimateriaalien kanssa. Sitten helpottaa vähän. Tentteihin lukemisen parissa onkin kulunut koko viikko. Etenkin saksan kielioppi-tentti nostattaa pieni hikikarpaloita otsalle. On adjektiivien taivutusta, verbien taivutusta, pronominien taivutusta, substantiivien taivutusta. Mä en ole ihan varma, onko tossa kielessä mitään, mikä ei taipuisi. Huhheijaa, mä sanon vaan.

Maanantai-iltaisin mulla on myös balettitunti. Olen myös viime aikoina huomannut, että ymmärrän tosi paljon kun kuulen ruotsia, mutta en aina osaa kääntää kuulemaani suomeksi. Mä en tiedä teistä, mutta mulla on usein, halusin tai en, tapana kääntää kuulemani päässäni esimerkiksi ruotsista suomeksi ja sitten vasta reagoida siihen suomenkieliseen. Englannin kanssa en enää tee noin, mutta se johtunee varmaan suhteellisen hyvästä kielitaidosta. Mutta esimerkiksi balettitunnilla kun venyttelemme ja opettaja sanoo "Böj", tiedän heti mitä tehdä, mutta mulla menee hetki ennen kuin yhdistän sen sanaan "Taivuta". Se on tosi hassua, koska taivutan jalkojani, mutta joudun hakemaan sitä itse "taivuta"-sanaa. "Siis tää on se vastakohta kun ei oo enää suorat jalat, öö, mä siis, öö, AA taivutan!"

Arki-iltoina me käydään kerran-pari viikossa sekalaisella vaihtariporukalla fikailemassa. Vaikka mä yhdistän fikailun kahvilla käymiseen, täällähän fika oikeastaan tarkoittaa "kahvia ja pullaa", eli kahvin kanssa myös napostellaan jotain. "When in Rome..", mietti allekirjoittanut, kun päätin tilata taas yhden kakkupalan kahvin kaveriksi. Täällä ollaan muuten aivan omalla tasolla noiden kakkujen kanssa. Ihan tavallisestakin kahvilasta löytyy vähintään kymmentä (10!!) eri kakkua. Me ollaan tyttöjen kanssa yhtä suurta sydänsilmäemojia aina kun ihmetellään kahviloiden vitriinejä.

Ja käydään me myös ulkona. Yleensä joko tiistaisin, jolloin on meidän nationin Snerikesin klubi-ilta, tai sitten perjantaisin, jolloin Värmlandsilla on kemut.

Iltapäivisin yritän ahertaa koulujuttujen kanssa. Olen myös täällä ollessani innostunut taas kotitreenailusta ja HIIT-treeneistä. Näin hieman malttamattomana naisihmisenä alle puoli tuntia kestävä, mutta hien pintaan nostattava treeni on kuin taivaan lahja. Lisäksi tulee pyöräiltyä aika paljon kampukselle ja keskustaan, se on nyt toistaiseksi riittänyt mulle kestävyysliikunnaksi.

Loppu-lokakuu meneekin sitten aika hälinässä. Äiti tulee sunnuntaina kylään ja viipyy keskiviikkoon, jonka jälkeen torstaina suosikkisuomenruotsalaisystävättäreni ilmestyy luokseni. Lennämme molemmat ensi viikon lauantaina Helsinkiin ja viivyn kotona neljä päivää. Sitten onkin jo pian marraskuun alku. Tässä välissä pitäisi kyetä opiskelemaan saksan tenttiin, joka mulla on ensi viikon perjantaina. Pitänee siis käyttää huominen siihen.

Ihanaa viikonloppua!

xx,

Anna

2 kommenttia:

  1. Tuntuu aina niin ihanan rauhottavalta lukea sun postauksia. Kuulostaa niin kivalta sun menot vaikka varmasti paljon kaikkea ei-kivaakin on tapahtunut. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. <3 tulin niin hyvälle mielelle tästä sun kommentista, kiitos! Mulla on tosiaan ollut aika rauhallinen ja seesteinen fiilis viime aikoina. :) Odotan innolla sun Krakova-postauksia!

      Poista