torstai 20. marraskuuta 2014

Annan vinkki viitonen: näin opiskelet tehokkaasti


Koska meikämandariinin on tänä syksynä tarvinnut pitkän tauon jälkeen muistella, kuinka niitä esseitä oikein kirjotettiinkaan ja ylipäätään on pitänyt (ja saanut!) taas opiskella, ajattelin koostaa simppelin muistilistan siitä, miten ja missä sitä opiskelua (tunnetaan myös termein "kotiläksyt" tai "le kouluhommat") nyt sitten kannattaa harjoittaa.

1. Puhelin pois ja äänettömälle. Jos on pakonomainen tarve pitää kapulaa hollilla, käännä puhelin väärinpäin eli niin ettet näe näyttöä. Mulla on aina phonessa tärinä päällä, joten se kyllä ilmoittaa, jos jotain tärkeää ilmaantuu. (Niitä jatkuvia instan "se tai tuo tykkäsi kuvastasi" -välähdyksiä tai fb-ilmoituksia ei lasketa tärkeiksi. Ja ne on mulle sellainen keskittymisenherpaannuttaja että oksat pois.)

2. Kellota opiskelu. Jos keskittyminen meinaa herpaantua (täällä, köhköh), aseta itsellesi aika. Päätä, että työskentelet tehokkaasti vaikkapa 30 minuuttia, jonka jälkeen saat pitää tauon ja tehdä jotain aivotonta, kuten selata hauskoja eläinvideoita. Mä onnistuin eilen tekemään hommia puolitoista tuntia putkeen ja ihan vahingossa, koska tarkoitus oli aloittaa puolesta tunnista.

3. Älä missään nimessä tee töitä sohvalla tai sängyssä. Mä en edes aloita tästä. Se on ihan oikeasti tuhoontuomittu ajatus. Mä itse dataan AINA sohvalla, joten yllätys allatus kouluhommat eivät oikein ottaneet sujuakseen samassa paikassa. Niinpä siirryin keittiönpöydän ääreen, jossa on pakko istua edes suhteellisen asiallisessa asennossa. Ero oli niin megalomaaninen, että melkein nauratti.

4. Valot päälle! (Hehhehehehehehhehe.) Ei mutta oikeasti, mitä hämärämpää on, sitä uneliaammaksi tulee, etenkin kun kyse on koulutöistä. Mä harvoin pidän mun kattolamppua päällä, mutta kouluhommia paiskiessa se on ehdoton.

5. Mukavat, MUTTA (ja tää on tärkeää:) ei liian mukavat kuteet. Mulla on yleensä kotileggarit jalassa, mutta kannattaa esim. jättää rintsikat päälle vaikka niiden päällä olisikin joku kotihuppari tai muu löysä vaatekappale. Mulle tulee ainakin heti skarpimpi olo kun teen näin (tai sitten oon tosi hyvä huijaamaan itseäni. Myös hyvin mahdollista.)

6. Joillain jeesaa se, että lähtee ylipäätään pois himasta. Mutta ainakin mä joudun näpyttämään lähes kaikki kouluhommat läppärillä JA tarvitsen nettiyhteyttä ja se on mulle se isoin ongelma. Netti. Sinne on niin helppo eksyä ja hups, puoli tuntia vilahti taas tehden ei-yhtään-mitään-järkevää. Joten mulle itselleni se on ihan yks hailee, näpytänkö kotona vai kirjastossa (olisi ihan eri juttu, jos pitäisi ihan lukealukea esimerkiksi pääsykokeisiin, jolloin työnteko koostuu lähinnä niistä kirjoista ja muistiinpanojen kirjoittamisesta. Silloin mä turvaudun kirjastoon.).

7. Se olennaisin ja yksinkertaisin ja siltikin kaikista vaikein, joka pätee kaikkiin ylläoleviin: itsekuri. You all know what I mean.

+ HOX HOX HOX! Kotona naputtelu on oiva hetki sisäänajaa kenkiä. Mulla on paritkin korkkarit, jotka kaipaa sisäänajamista ja se on paljon mukavampi tehdä himassa kuin kärvistellä tunnin jälkeen jossain tapahtumassa kipein jaloin.



Ja niihin hetkiin, kun totaalinen ja auttamaton motivaatiopula iskee, on toi ylläoleva lause. Mä tykkään myös hokea itselleni tsemppilauseita tyyliin "Anna, you can do this".

Myötäjaksamista kaikille kanssapuurtajille!

xx,

Anna

ps. kuva täältä

4 kommenttia:

  1. Nää oli tosi hyviä ohjeita! Kiitti! :)
    Mulla on talvella & keväällä edessä iso ylppäreihin & pääsykokeisiin - lukemisurakka, joten eiköhän nää tuu ihan tarpeeseen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi vitsi, tsemppiä sulle hurjasti ylppäreihin JA pääsykokeisiin! Kiva jos näistä on jotain jeesiä! :)

      Poista
  2. Mä oon kyllä tosi vaikuttunut, että sä oot vasta alottanut yliopistohommelit ja silti oot oivaltanu jo monta tällaista juttua, joiden tajuamiseen ja erityisesti sisäistämiseen multa on mennyt... no, koko opiskeluaika. :'D Tohon salakavalaan nettisurffailuun on mulla muuten auttanut se, että kun Kaisan tietokoneissa on nykyään niin järkyttävän isot näytöt, että koko luokka näkee, millä sivuilla sä pyörit, en kehtaa enää kuluttaa aikaa blogeissa ja fabossa sillon, kun oon kirjastossa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahhahaha, nauratti ajatus noista isoista näytöistä :D Mutta siis voin vaan kuvitella, miten toimiva juttu toi on!

      Ja siis mä oon ehkä tajunnut joitain juttuja, mutta kyllä karu totuus on, että kaikkien näiden asioiden sisäistäminen on kyllä ihan prosessointivaiheessa. Ja tulee olemaan varmaan vielä pitkään, mutta jostain on aloitettava :DD

      Poista